hoved

Se den allerbedste
Nordiske akvarelkunst på Annaborg
 Christina Kynde The Zen of Dreaming II

Nordisk Akvarel 2016 er en censureret udstilling for medlemmer af Nordiska Akvarellsällskapet i samarbejde med Hillerød Kunstforening. 118 værker af 79 nordiske kunstnere vises på Annaborg i Hillerød 20. august – 9. oktober.

Nordiska Akvarellsällskapet afholder hvert 3. år en stor censureret udstilling på skift mellem de nordiske lande. Medlemmerne udsendte max. 3 filer til juryen, som i år bestod af Janne Klerk (kunstfotograf), Nina Ferlov (tekstildesigner, billedkunstner) og Martin Berge (billedkunstner). Juryen udvalgte 118 værker af de indsendte 783 bidrag. De 79 udstillere kommer fra Danmark, Sverige, Norge, Finland/Åland og Island. De fleste viser et enkelt værk hver; nogle få har fået antaget 2 eller 3 værker.

For indsenderne var der ingen kriterier om tema eller restriktioner i teknikker, så længe akvarelteknikken udgjorde en betydelig del af værket. Jurymedlemmerne blev ikke bedt om at begrunde hvert enkelt valg, men deres samlede vurdering byggede på den dømmekraft, de hver især har opnået gennem mange års arbejde med kunst, og så en livlig og intens debat, da de mødtes for at udvælge billederne. Rosende udtalelser gik bl.a. på god komposition, sarthed i farven, fin bevægelse, sikker hånd, en god fortælling samt malerglæde.

Nordiska Akvarellsällskapet blev stiftet i 1989 og er åben for alle interesserede. Selskabet ønsker at være det førende mødested for de mange udøvere af akvarelkunsten i Norden og at tilbyde et forum, hvor alle har mulighed for at mødes, danne netværk, udvikle sig og inspirere hinanden. Et af selskabets hovedformål er at udvikle og fremme akvarel som kunstart og vække almen opmærksomhed om akvarel ved at give publikum mulighed for at opleve god og varieret akvarelkunst. Den censurerede udstilling hvert tredje år er en vigtig hjørnesten i selskabets aktiviteter i forhold til at opfylde dette formål, og der sættes derfor særlig mange ressourcer ind for at gøre denne udstilling til en betydningsfuld oplevelse.

Igennem de senere år har Hillerød Kunstforening lagt vægt på at vise gode akvareludstillinger, nogle af disse i samarbejde med Nordiska Akvarellsällskapet. Samarbejdet omkring udstillingen Nordisk Akvarel 2016 ligger således i en naturlig forlængelse af denne tradition.

I forbindelse med udstillingen er der trykt et katalog, som kan købes på Annaborg samt ved henvendelse til Hillerød Kunstforening eller Nordiska Akvarellsällskapet.

På ferniseringsdagen uddeles Canson Nordic Prisen til en af kunstnerne.
Ud over hovedpræmien tildeler Canson også hædrende omtale til 4 andre kunstnere.

Fernisering lørdag 20. august kl. 14.00 – 16.00 med åbningstale af ordførende i Nordiska Akvarellsällskapet, Marianne Gross
Særarrangementer under akvareludstillingen Nordisk Akvarel 2016
den 20.8. –9.10.2016

En af de svenske akvarelmalere, Ylva Molitor-Gärdsell fra Kivik i Sverige, har sendt sin akvarel med fly, der landede på Grønholt Flyveplads i fredags. En repræsentant for Hillerød Kunstforening, Børge Jensen var sammen med fotograf Børge Klamer til stede og modtog billedet. Piloten fortalte, at det faktisk er billigere at flyve til Hillerød end at køre i bil, når man tager benzin og broafgift i betragtning, og så tæller det i hans antal af flyvetimer, som han skal opnå i løbet af et år.

Åbningstider:
Torsdag kl. 15 – 18