Tidligere udstillinger

Akvarelgruppen Højvande.

Åbner 4. juli. Fernisering 6. juli.

Sidste udstillingsdag 18. august.

Akvarelgruppen består af Karin Lykke Groth, Poul Anker, Marie Duedal Nielsen, Gunilla Rosenberg, Alice Thomsen og Steen Vraasø.

Gruppen er en sammenslutning af anerkendte akvarellister, som alle nærer stor respekt for akvarellens mange fascinerende muligheder og kvaliteter, dog med vidt forskellige udtryksformer.

Gæsteudstillere: Branka Lugonja, Lillian Binderup Jensen og Lene Stevns Jensen.

”Under dueblå Himmel ”

Fra 22. august. Fernisering 24. august kl.14-16.

Sidste udstillingsdag 29. september.

Det danske vejrs foranderlighed og årstidernes skiften spiller en væsentlig rolle i vor selvforståelse. Udstillingen er arrangeret af Simon Grimm og Lilybeth Sebaldus og de udstiller sammen med Jens Haugen-Johansen, Anita Viola Nielsen og Johannes Sivertsen. Kunstnerne kommer rundt om landskabet i al slags vejr, dag og nat året rundt og med en kronologi, der blander billederne fra årets gang. Vejret, farverne og det omskiftlige er udstillingens omdrejningspunkt. Gennem de udstillede landskabsmalerier søger kunstnerne på forskellig vis at finde en vej til, hvordan et landskab ser ud i dag.

Fotoudstilling      fra 3. oktober til 10. november

De udstillende kunstnere er:

Søren Rønholt, Jens Brink, Nicole Gadiel, Robin Skjoldborg,

Peder Brødsted Pedersen, Palle Smith-Petersen, Dus Stolar,

Boe Yde Eriksen.

Desuden deltager en gruppe unge fotografer fra fotoskolen Fatamorgana, hvor Sebastian Hvass har kurateret og valgt Amalie Lorentzen,

Theo Petit, Freja Tørner, Alva Le Febvre og Sebastian Hvass.

Glaskunstner Betina Huber supplerer udstillingen med sine smukke

værker.

Den Censurerede Forårsudstilling fra 4. april.

Sidste udstillingsdag 22. april.

For trettende gang arrangerer Hillerød Bibliotek og Hillerød Kunstforening

Den Censurerede Forårsudstilling.

Udstillingen vises i FrederiksborgCentret under Hillerød Kunstdage, 29.-31. marts 2019.

Sammen med de antagne værker fra censureringen viser vi også værker af fire svenske kunstnere. Disse kunstnere vandt, da Malmø Kunstforening for Kommunalt Ansatte afholdt censureret udstilling i 2018.

Kunstnergruppen ”KLIPPERNE” udstiller på Annaborg fra den 25. april – 19. maj 2019.

Fernisering lørdag den 27. april 2019, kl. 14.00 – 16.00.

“KLIPPERNE” er en gruppe af 6 kunstnere, som udtrykker sig gennem maleri, grafik, akvarel og skulptur.

De repræsenterer 6 forskellige kunstneriske udtryk, men de repræsenterer også et fællesskab i deres forskellige udtryk.

Anders Ulstrup, maler og grafiker  .Hans motivkreds er landskaber med udgangspunkt i de nordiske lande, Danmark, Norge og Færøerne, samt portrætter, ofte og gerne med musikere en såkaldte rytmiske verden som motiv. De grafiske arbejder er hovedsagelig med musikerne igen, eller med erotiske motiver. Anders Ulstrup er uddannet som faglærer i billedkunst på Danmarks Lærerhøjskole og Medstifter af kunstnergruppen ”KLIPPERNE”.

Annelise Pio, akvarel. Letheden og lyset, er den drivende kraft bag billederne. Der er kontrast mellem det vilde og voldsomme og de sarte detaljer. Motiverne veksler fra fugle, store kattedyr til flydende landskaber og storbyernes havnefront. Annelise Pio er kendt for sine akvareller og har en lang række udstillinger artikler og bøger bag sig.

Finn Westergaard, maler. Arbejder meget med portrætter - både i tegning og i oliemaling men også med opstillinger af frugter og med landskaber m.m. Der er værker i alle størrelser, men kunstneren foretrækker selv de mindre størrelser og specielt formatet 10 x 10 cm, som giver særlige udfordringer.

Niels Christensen, maler og grafiker. Finder sine motiver rundt om i sydeuropæiske byer. Værkerne pirrer til vores allesammens nysgerrighed og forestilling om, hvad det er for et liv som leves der. Han bruger også naturen som motiv hvor vejrforhold og stemning har stor indflydelse på, hvordan et motiv opleves. På udstillingen kan bl.a. ses linoleumstryk fra Røsnæs og Odsherred.

Peter Hesk, billedhugger. Arbejder i træ, tegl, ler, flamingo, gips, men langt overvejende i bronze. I sine bronze PORTE udtrykker han de store forandringer i menneskets liv mens DANSERNE er abstraktioner over bevægelse, hvor den maskuline form udfordrer den feminine - blandet med den rustikke patinerede flade overfor de polerede.

Susan Lüth Hedegaard, maler. Finder sin inspiration i storheden og kraften i naturen. Naturens formrigdom og det evigt skiftende vejrligs mangeartede lys, mødet med de åbne landskaber, store vidder, høje bjerge, dybe dale og havets uendelig udstrækning. Hun er meget optaget af lyset i malerier tilbage fra middelalderen og frem til nutiden, studeret hvorledes lyset er blevet anvendt og hvilken betydning det har haft for maleriet gennem historien.

Herover det flittige censorpanel. Herunder kan du se en billedserie om det arbejde, der er gjort af en masse frivillige hænder for at skabe sådan en udstilling-

Klik med musen på det første billede, derefter kan du bladre med piltasterne.

NO SHIT

Under denne titel fylder billedkunstnerne Marie Holm Nielsen, Anita Axelsen Bredsdorff og Pia Boysen Annaborg med kunst.

Hvad er et billede skrællet helt ind til benet? NO SHIT. Hvad forestiller et billede af et møbel, et tæppe, et gulv? eller en svinefarm, en pløjemark? Svaret er indlysende ligetil, det er det, det er, eller? NO SHIT. Hvad er en udstilling uden lange forklarende tekster og diagrammer? en NO SHIT- udstilling!

Kunstnerne har med denne udstilling valgt, at værkerne skal være let afkodelige, præget af en vis enkelhed og håber dermed, at give de besøgende en umiddelbar oplevelse af nærvær og skaberglæde.

De 3 kunstnere har inviteret 4 gæsteudstillere: Birgit Ratje med maleri, Kathrine Vale med blæktegninger, Anders Henckel og Lone Mørup med keramik.

I 2019 markerer vi 100 året for den abstrakte maler, Kjeld Hansen (1919 - 2012)  - en af sin tids helt store kolorister . Med udsøgt farvesans og en unik evne til at gengive lysets utallige variationer formår han at omsætte naturoplevelser til et malerisk sansemættet og stemningsfyldt udtryk .

Kjeld Hansen

Uddannet i København, bl.a. særklasse undervisning hos Emil Rannow på Glyptoteket i 3 år og Rostrup Boyesen på Statens Museum for Kunst, 1½ år.

Tidligt arbejde for Berlingske Tidende, dagblad Landet, Danmarks Akvarium, samt etiketter og bogomslag, ved siden af egne malerier. I 1946 illustrerede Dan søsteren Else Fischers debutbog, Roser i November, om livet i modstandsbevægelsen. Dan måtte flygte fra Danmark da hans dristighed - og let genkendelige haltende gang - gjorde ham eftersøgt under krigen. Dan og to søskende var medlemmer af modstandsgruppen Holger Danske. I Lund, hvor Dan tilbragte resten af krigen, delte han atelier med Tora Vega Holmstrøm.

Dan Fischer spænder vidt - olie, akvarel, samt de kommercielle illustrationer og postkort. Mestrer det helt naturalistiske og abstrakt. Dan maler også rolige landskaber, abstrakte vistaer samt rene farveeksplosioner i mange former. Hans farvesans er præcis og blev altid nævnt af anmelderne.

Hellerup og Charlottenlund var Dans base først og fremmest, men han boede i perioder i Spanien og Frankrig med sin familie, og rejste senere videre efter inspiration, bl.a. til Sydafrika i 1967. Hans udstilling i Port Elizabeth blev sold out, kun et billede kom hjem til Danmark. Den sidste rejse var med den Transsibiriske Jernbane i 1978. Her fyldte Dan flere skitsebøger med nye impulser.

Dan fandt sin personlige stil tidligt og blev ved

med at udvikle den. Han oplevede også en sen

opblomstring af inspiration og kreativitet, hvoraf

rejsen gennem Rusland var et højdepunkt.

Bjarne Leth Nielsen

Som keramiker og skulptør arbejder Bjarne Leth primært med menneskekroppen og med portrættet. Skulpturerne er i første fase naturalistiske modelstudier, men efterfølgende abstraheres og fragmenteres formen i varierende grad i en neo-kubistisk stil. Transformationerne medfører at det menneskelignende legeme blot kan være til stede som en antydning. Forbilledet i denne abstraktion er den franske billedhugger Henri Laurens.

Olav Johannisson

Olav Johannisson arbejder med sten, ler, bronze og i træ når han laver skulpturer. Størrelsen varierer fra et par hundrede gram til tre tons. Olav Johannisson er kunstneren bag den store skulptur i haven ved Kunsthuset Annaborg.