Kommende Udstillinger

Kjeld Hansen og Dan Fischer

med Allan Bauer som medudstiller

fernisering lørdag den 12. januar 2019    kl. 14-16

I 2019 markerer vi 100 året for den abstrakte maler, Kjeld Hansen (1919 - 2012)  - en af sin tids helt store kolorister . Med udsøgt farvesans og en unik evne til at gengive lysets utallige variationer formår han at omsætte naturoplevelser til et malerisk sansemættet og stemningsfyldt udtryk .

Kjeld Hansen

Dan Fischer

Uddannet i København, bl.a. særklasse undervisning hos Emil Rannow på Glyptoteket i 3 år og Rostrup Boyesen på Statens Museum for Kunst, 1½ år.

Tidligt arbejde for Berlingske Tidende, dagblad Landet, Danmarks Akvarium, samt etiketter og bogomslag, ved siden af egne malerier. I 1946 illustrerede Dan søsteren Else Fischers debutbog, Roser i November, om livet i modstandsbevægelsen. Dan måtte flygte fra Danmark da hans dristighed - og let genkendelige haltende gang - gjorde ham eftersøgt under krigen. Dan og to søskende var medlemmer af modstandsgruppen Holger Danske. I Lund, hvor Dan tilbragte resten af krigen, delte han atelier med Tora Vega Holmstrøm.

Dan Fischer spænder vidt - olie, akvarel, samt de kommercielle illustrationer og postkort. Mestrer det helt naturalistiske og abstrakt. Dan maler også rolige landskaber, abstrakte vistaer samt rene farveeksplosioner i mange former. Hans farvesans er præcis og blev altid nævnt af anmelderne.

Hellerup og Charlottenlund var Dans base først og fremmest, men han boede i perioder i Spanien og Frankrig med sin familie, og rejste senere videre efter inspiration, bl.a. til Sydafrika i 1967. Hans udstilling i Port Elizabeth blev sold out, kun et billede kom hjem til Danmark. Den sidste rejse var med den Transsibiriske Jernbane i 1978. Her fyldte Dan flere skitsebøger med nye impulser.

Dan fandt sin personlige stil tidligt og blev ved

med at udvikle den. Han oplevede også en sen

opblomstring af inspiration og kreativitet, hvoraf

rejsen gennem Rusland var et højdepunkt.

21. februar - 24. marts

fernisering lørdag den 23. februar 2019    kl. 14-16

NO SHIT

Under denne titel fylder billedkunstnerne Marie Holm Nielsen, Anita Axelsen Bredsdorff og Pia Boysen Annaborg med kunst.

Hvad er et billede skrællet helt ind til benet? NO SHIT. Hvad forestiller et billede af et møbel, et tæppe, et gulv? eller en svinefarm, en pløjemark? Svaret er indlysende ligetil, det er det, det er, eller? NO SHIT. Hvad er en udstilling uden lange forklarende tekster og diagrammer? en NO SHIT- udstilling!

Kunstnerne har med denne udstilling valgt, at værkerne skal være let afkodelige, præget af en vis enkelhed og håber dermed, at give de besøgende en umiddelbar oplevelse af nærvær og skaberglæde.

De 3 kunstnere har inviteret 3 gæsteudstillere: Birgit Ratje med maleri, Kathrine Vale med blæktegninger og Trine Pedersen med keramik.

Pia Boysen